Kiedy nastolatek z coraz większym oporem wstaje rano by pójść do szkoły, doświadcza przy tym różnego rodzaju dolegliwości, które nie znajdują medycznego uzasadnienia, staje się apatyczny lub zdradza objawy lęku, a w końcu odmawia wyjścia z domu, zaniepokojeni rodzice szukają pomocy u specjalistów. Psychiatrzy rozpoznają najczęściej depresję, fobię szkolną czy zaburzenia adaptacyjne. Wraz z nauczycielami podpowiadają nauczanie indywidualne, by dziecko mogło zrealizować obowiązek szkolny.
Gdzie tkwi źródło problemu- w kondycji psychicznej dziecka, czy może szukać go trzeba w szkole lub rodzinie? Czy skutecznym lekarstwem na lęk jest izolowanie od bodźca, który ten lęk wywołuje. Czy promocja do kolejnej klasy jest największą wartością w kontekście całego życia? Czy zatem orzeczenie, że dziecko nie powinno chodzić do szkoły z powodów przeżywanych trudności emocjonalnych jest najlepszym rozwiązaniem? Jakie są plusy, a jakie zagrożenia niesie ze sobą taka decyzja? Odpowiedzi na te pytania, w ramach cyklu rozmów „Poniedziałki z psychoterapią” szukają doświadczeni psychoterapeuci – Krzysztof Klajs i Dorota Fornalska. Zachęcam do jej wysłuchania.
Psycholog- Tomasz Korytko