Szkolenia i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
Przedsięwzięcia grantowe realizowane w ramach projektu pozakonkursowego Ośrodka Rozwoju Edukacji pn. „Szkolenia i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego” realizowanego na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej nr POWR.02.10.00-00-0011/20 z dnia 10 lutego 2021 r. w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 nr Osi Priorytetowej II – Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany na podstawie UMOWY nr 06/2022 powierzenia przedsięwzięcia grantowego pomiędzy ORE a Miastem Białystok, w imieniu którego działa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku, ul. Mazowiecka 35, 15-301 Białystok ze Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi w Białymstoku pełniąc w projekcie rolę poradni koordynujących
KWOTA GRANTU – 350 000,00 zł
DOFINANSOWANIE ZE ŚRODÓW UNII EUROPEJSKIEJ 297 500,00 zł
DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA 52 500,00 zł
Cele projektu:
- przygotowanie kadr poradni psychologiczno-pedagogicznych we współpracy z kadrą szkół, przedszkoli, placówek w zakresie wykorzystania opracowanych narzędzi diagnostycznych z obszaru poznawczego, emocjonalno-społecznego, osobowościowego,
- wsparcie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych we wdrażaniu na terenie szkół i przedszkoli modelowych rozwiązań z zakresu prowadzenia oceny funkcjonalnej i działań postdiagnostycznych z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, w tym wynikających z niepełnosprawności dzieci i uczniów.
Projekt jest realizowany w województwie podlaskim od 1.09.2022 r. do 31.08.2023r
Diagnoza funkcjonalna – to działanie, które daje możliwość wieloaspektowego rozpoznania przyczyn zakłóceń w harmonijnym przebiegu rozwoju dziecka/ucznia, pozwalając na jednoczesne uwzględnianie czynników biologicznych i uwarunkowań społecznych, a zwłaszcza na dostrzeganie zjawisk wynikających z ich wzajemnych oddziaływań, których konsekwencją są – trudne do uchwycenia – powikłania przyczynowo skutkowe prowadzące do zaburzeń w uczeniu się i rozwoju osobowości. Trafne rozpoznawanie tych powikłań stanowi główne zadanie diagnozy zmierzającej do określenia specjalnych potrzeb rozwojowych i/lub edukacyjnych dziecka/ucznia w sposób umożliwiający poszukiwanie właściwych rozwiązań zaradczych.
Wynik diagnozy nie może być traktowany jako statyczny obraz niedostatków dziecka/ucznia, ale jako dynamiczny opis przemian rozwojowych, podlegający ustawicznej weryfikacji, uzupełnieniom i modyfikacjom w toku pracy terapeutyczno-edukacyjnej.
Kazimiera Krakowiak
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Instytut Pedagogiki, Katedra Pedagogiki Specjalnej
„SZKOLENIA I DORADZTWO DLA KADR PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM”
Projekt realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej nr POWR.02.10.00-00-0011/20 z dnia 10 lutego 2021 r. w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 nr Osi Priorytetowej II – Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Grantobiorcą projektu jest Miasto Białystok, a realizatorem – na mocy udzielonego przez Prezydenta Miasta Białegostoku pełnomocnictwa – koordynująca Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku we współpracy z Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi w Białymstoku.
Celem projektu jest :
– przygotowanie kadr poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie wykorzystania opracowanych narzędzi diagnostycznych z obszaru poznawczego, emocjonalno-społecznego, osobowościowego
– wsparcie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych we wdrażaniu na terenie szkół i przedszkoli modelowych rozwiązań z zakresu prowadzenia oceny funkcjonalnej i działań postdiagnostycznych z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, w tym wynikających z niepełnosprawności dzieci i uczniów.
Zakres zadań, do realizacji których zobligowany jest Grantobiorca, obejmuje w szczególności:
- Skierowanie 4 psychologów na szkolenie do ORE przygotowujące do prowadzenia szkoleń dla pracowników publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń i doradztwa dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie województwa podlaskiego dla łącznej grupy 90 osób – będą to szkolenia prowadzone przez pracowników poradni koordynujących, przygotowanych przez ORE w zakresie prowadzenia oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem narzędzi wskazanych podczas szkoleń.
- Opracowanie i przeprowadzenie diagnozy potrzeb środowiska lokalnego w zakresie uzyskania wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych z wykorzystaniem oceny funkcjonalnej.
- Przeprowadzenie we współpracy ze szkołami procedury oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem narzędzi wskazanych podczas szkoleń oraz zaplanowanie i przeprowadzenie działań postdiagnostycznych – wdrożenie w praktyce przyjętych rozwiązań w zakresie oceny funkcjonalnej w grupie minimum 50 uczniów.
- Monitorowanie działań szkoleniowych i wdrożeniowych, w tym dbałość o ich realizację zgodnie z zasadami ustalonymi w projekcie grantowym.
Termin realizacji projektu
Projekt jest realizowany w województwie podlaskim od 1.09.2022 r. do 31.08.2023r